Stresul la locul de munca

Stresul la locul de munca

Despre workaholic,
Exista persoane carora le este frica sa nu isi piarda locul de munca, care fac exces de zel ori pentru care meseria este o reala pasiune.
Cum sa ne echilibram programul familial si pe cel profesional,sa ne gasim propriul ritm si sa il impunem?
Ritmul de munca nu presupune egalitate,sunt personae care fac fata muncii sub presiune,deadline-urilor stranse, unii sunt matinali si au un randament incredibil pana dupa pranz,altii sunt complet functionali dupa lasarea serii.
Dincolo de aspiratiile personale in timp de criza sau de impactul acesteia asupra intregii vieti a angajatilor ,dialogul ramane cea mai buna solutie.
Mai intai cu cei apropiati pentru ca dezechilibrul viata de familie-viata profesionala are costuri majore pentru cupluri;apoi, cu sefii directi.Discutia cu managerii nu trebuie sa fie o sursa de teama si frustrare ,ci o clarificare simpla si concreta a nevoii reale de ore suplimentare.
Problemele sunt grave in multe companii,relatiile dintre colegi sunt tensionate si multe dintre ele abuzive.
Cele mai frecvente probleme de relationare sunt:manipularea,barfa,comportamentul pasiv-agresiv (nu spun direct ce ma deranjeaza sau ce vreau,dar sabotez relatia),critica “constructiva “,evitarea si amanarea, narcisismul.Relatiile de incredere sunt rare si, asa, in timp ,oamenii invata ca trebuie sa supravietuiesti la locul de munca , ,,pentru ca am rate si multe cheltuieli.”
Dar supravietuirea vine cu un cost imens pentru sanatatea lor mentala, depresia si tulburarile de anxietate fiind cele mai frecvente din problemele emotionale.
Narcisismul,perfectionismul si comportamentele pasiv-agresive sunt cele mai frecvente moduri de relationare.Nu vorbim despre burnout,depresie etc.cand suntem la serviciu pentru ca problemele de sanatate mentala sunt inca stigmatizante,aleg sa vorbeasca despre wellbeing sau management-ul stresului,ceea ce este un pas urias in multe companii, dar nu despre campanii de constientizare a depresiei, deficitului de atentie (ADD) sau anxietate.
In mare masura,starea noastra de bine tine de context.
Sunt si lucruri care sunt in controlul nostru, insa a sta zi de zi intr-un mediu fara aprecieri, cu permanente amenintari,este un stres cronic pentru corp si minte si, in timp,devii deprimat –este prea mult,indiferent de resursele personale pe care le ai.Nu te poti adapta la nesfarsit la un mediu nesanatos.
Sa nu mai ascundem problema sub pres-o solutie ar fi consultanta de sanatate ocupationala si mentala oferita departamentelor de Resurse Umane, care sa organizeze intalniri cu managerii de echipe –intr-o prima etapa, pentru cresterea constientizarii problemelor de sanatate mentala si a riscurilor pentru angajat si companie.
Multi manageri pe care i-am intalnit si care au solicitat consultanta specifica pentru o persoana anume , ,,un coleg dificil”, mi-au spus ca nici nu-si imaginau problemele din perspectiva sanatatii mentale.Campanii de recunoastere a depresiei sau anxietatii la locul de munca si de promovare a unor relatii sanatoase ar fi un bun inceput.In companiile unde angajatii primesc servicii de consiliere psihologica in cadrul programului de wellbeing si unde au acces la instrumente de screening si de evaluare, au sansa recunoasterii timpurii.

Evita barfele, plangerile pe la colturi si relatiile amoroase la job.Respira si ia-o de la capat
After work .

Share